- Plán práce VP pre školský rok 2017/2018
Náplň práce výchovného poradcu je stanovená zákonom č. 317/2009 z 24. júna 2009 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
Výchovné poradenstvo bude najmä:
- zabezpečovať komplexný poradenský servis (informačnú a poradenskú činnosť pre pedagogických pracovníkov, rodičov a žiakov, diagnostickú činnosť pre žiakov
- monitorovať výchovno-vzdelávacie problémy žiakov
- poskytovať pomoc pri riešení otázok osobnostného, sociálneho a vzdelávacieho vývinu (pedagógom a rodičom detí s vývinovými poruchami učenia, pedagógom a rodičom detí s poruchami správania, pri voľbe štúdia a povolania - profesijnej orientácii)
- venovať osobitnú pozornosť žiakom z prostredia ohrozeného sociálnou patológiou (delikvencia, šikanovanie, kriminalita, podporovať u žiakov rozvoj sebaúcty a úcty k druhým prostredníctvom rozvíjania komunikácie, sebapoznania, sebaúcty a sebaovládania, ktoré pokladáme za jeden z predpokladov uplatňovania ľudských práv; realizácia aktivít, organizovanie besied, prieskumná činnosť)
- žiakom a ich zákonným zástupcom poskytovať preventívno-výchovné konzultácie
- informovať žiakov, ich rodičov, príp. zák. zástupcov o činnosti preventívnych a iných odborných zariadení, o možnostiach využitia ich odborných služieb.
Trvalé úlohy zabezpečované počas celého školského roka :
- zvyšovanie profesijných kompetencií výchovného poradcu účasťou na vzdelávaniach, seminároch a konferenciách, národných projektoch a pod.
- vedenie kabinetu výchovného poradenstva (dokumentácia, právne normy k výchovnému poradenstvu, metodické, informačné a propagačné materiály, príručky, odborná literatúra),
- oboznámenie študentov a rodičov prvého ročníka s formou a organizáciou práce výchovného poradcu, venovať im väčšiu pozornosť – (adaptácia na nový kolektív a prostredie, otázky učenia),
- vypracovanie evidencie problémových, nadaných žiakov, žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v spolupráci s triednymi učiteľmi, používanie kompenzačných pomôcok vo vyučovacom procese u týchto žiakov (notebook, tablet, kalkulačka, gramatické tabuľky), pri hodnotení a klasifikácii žiakov so zdravotným znevýhodnením dodržiavať ustanovenie §55 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z., zásady podľa prílohy č. 2 metodického pokynu č.22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy, a vychádzať z odporúčaní príslušného poradenského zariadenia pre konkrétneho žiaka a príslušného vzdelávacieho programu pre žiaka so zdravotným znevýhodnením,
- vykonávať prieskumnú činnosť a jej vyhodnotenie – dotazníky a iné metódy v spolupráci s triednymi učiteľmi a psychológmi,
- spolupráca s koordinátorom drogovej prevencie proti vzniku sociálne patologických javov v škole,
- vykonávanie konzultačnej činnosti pre žiakov a ich zákonných zástupcov s cieľom napomáhať žiakovi pri riešení osobného, osobnostného, vzdelávacieho a profesijného vývinu a orientácie. V závažnejších prípadoch spolupracovať s CPPP a P,
- poskytovanie aktualít z oblasti výchovného poradenstva na nástenke VP a web stránky školy,
- v kariérnom poradenstve naučiť žiakov používať internetový program „Sprievodca svetom povolaní“ a aj iné vhodné poradenské a informačné služby,
- V zmysle úloh Národného programu prevencie HIV/AIDS na roky 2017 – 2019 realizovať prevenciu HIV/AIDS v súlade so schválenými učebnými osnovami, uskutočniť besedu s psychológom, resp. lekárom a v rámci možností sa zapojiť do celoslovenskej kampane Červene stužky – www.cervenestuzky.sk,
- V rámci Národného programu boja proti obchodovaniu s ľuďmi na roky 2015 – 2018 zrealizovať pre žiakov tried končiacich ročníkov besedu s vyškoleným psychológom z centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie o rizikách práce v zahraničí a prevencii pred neľudským zaobchádzaním a otrockou prácou.
- spolupracovať s Rómskym vzdelávacím i informačným, poradenským a konzultačným centrom ROCEPO s cieľom odborno-metodickej pomoci v oblasti výchovy a vzdelávania rómskych žiakov a žiakov zo SZP,
- dôsledne uplatňovať zákaz všetkých foriem diskriminácie a segregácie. Eliminovať nežiaduce javy, akými sú priestorové, organizačné, fyzické a symbolické vylúčenie alebo oddelenie rómskych žiakov v dôsledku ich etnickej príslušnosti od ostatných žiakov. Dôsledne riešiť problémy žiakov pochádzajúcich z marginalizovaných skupín, ktoré komplikujú proces ich prijímania do bežných škôl a školských zariadení, zaraďovania do bežných tried a následný výchovno-vzdelávací proces. Vytvárať vhodné podmienky na ich vzdelávanie v školách a triedach spolu s majoritnou populáciou,
- v súlade s odporúčaním Rady Európy č. 16/2001 o ochrane detí pred sexuálnym zneužívaním uskutočniť primerané opatrenia na ochranu a prevenciu pred sexuálnym zneužívaním, zabezpečiť pre žiakov III. ročníkov besedu s lekárom z oblasti sexuálnej výchovy,
- uskutočniť besedu v spolupráci s orgánmi činnými v trestnom konaní na tému "Boj proti rasizmu, diskriminácii, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie“,
- sledovať a zabezpečovať aktívnu ochranu žiakov pred záškoláctvom, agresívnymi prejavmi, násilím, šikanovaním, fyzickým a psychickým týraním, delikvenciou, zneužívaním návykových látok, sexuálnym zneužívaním,
- osobitnú pozornosť venovať žiakom s poruchami správania, pri vzdelávaní žiakov s poruchami správania zamerať sa na postupy podľa Metodicko - informatívneho materiálu „Žiak s poruchami správania v základnej a strednej škole“, ktorý schválilo MŠVVaŠ SR dňa 10. apríla 2013 pod č. 2013-3982/16490:4 – 914 s účinnosťou od 1. septembra 2013,
- naďalej skvalitňovať propagáciu školy a informovanie základných škôl okresu Vranov nad Topľou a ďalších okresov Prešovského samosprávneho kraja o učebných a študijných odboroch otváraných v školskom roku 2015/2016 s cieľom získať dostatočný počet žiakov základných škôl pre štúdium v jednotlivých odboroch a zvýšiť kvalitatívnu úroveň prijímaných žiakov,
- podieľať sa pri organizovaní Dňa remesiel a uskutočniť prezentáciu možností využitia informačných technológií a internetu v podmienkach školy a výrobnej činnosti v oblasti poskytovaných vzdelávacích programov školy.
- napomáhať a prispievať pri optimalizácii a humanizácii procesu výchovy a vzdelávania, vytváraní zdravej sociálnej klímy a interpersonálnych vzťahov v školskom prostredí,
- pomáhať triednym učiteľom a ostatným učiteľom riešiť konfliktné alebo iné mimoriadne situácie v triede,
- V spolupráci s úradom práce sociálnych vecí a rodiny a komunitnými centrami prijímať opatrenia na zlepšenie dochádzky, správania a vzdelávacích výsledkov rómskych žiakov a pri výchove a vzdelávaní týchto žiakov vytvárať vhodné individuálne podmienky.
Aktivity podľa ročníkov:
1. ročník
- spoznávanie žiakov, pomoc pri adaptácii – riešenie problémov vyplývajúcich z prechodu na iný typ školy
- oboznámenie žiakov s náplňou práce výchovného poradcu
- skupinové aktivity na tému „Vzťahy v triede“ a „Ako sa učiť“
- poradenstvo pre rodičov pri vzdelávacích ťažkostiach detí
- ročník
- poradenstvo zamerané na pomoc pri optimalizácii osobnostného vývinu
- poradenstvo pri aktuálnych krízových situáciách – konflikty so spolužiakmi, zmeny v rodine – rozvod, zmeny - zdravotného stavu
- beseda na tému: Záškoláctvo, krádež a šikanovanie – Mgr. Zuzana Gojdová – príslušníčka Policajného zboru vo
Vranove nad Topľou
3. ročník
- svetový deň boja proti AIDS/HIV – beseda s pracovníkmi Regionálneho úradu verejného zdravotníctva
- skupinové aktivity – Boj proti rasizmu – Mgr. Igor Pižont – príslušník Policajného zboru vo Vranove nad Topľou
- sexuálna výchova na ochranu a prevenciu pred sexuálnym zneužívaním – beseda s lekárom
- poradenstvo pri riešení osobnostných problémov, problémov vo vzťahu žiak – žiak, žiak – učiteľ, dieťa – rodič
skupinové aktivity “Riziká práce v zahraničí“
4. ročník/ končiace ročníky
- využitie počítačového programu „Sprievodca svetom práce“
- beseda s pracovníkmi úradu práce – Regionálny trh práce a EURES
- testy profesijnej orientácie a ich vyhodnotenia – PhDr. Mrážiková
- pomoc pri vyplňovaní prihlášok na VŠ
- beseda s vyškoleným psychológom z centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie o rizikách - - práce v zahraničí a prevencii pred neľudským zaobchádzaním a otrockou prácou.
Terminované úlohy výchovného poradcu:
SEPTEMBER
- vypracovať plán práce výchovného poradcu
- vyhodnotenie úspešnosti prijatia absolventov v školskom roku 2016/2017 na VŠ
- informovať študentov 1. ročníka a ich zákonných zástupcov o poslaní a úlohách výchovného poradcu - vstupy do tried
- v spolupráci s triednymi učiteľmi vypracovať agendu žiakov problémových, nadaných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami a informovať o klasifikácií týchto žiakov jednotlivých vyučujúcich
- dohodnúť spoluprácu s prednášateľmi zabezpečujúcimi prednášky a besedy
- realizácia vstupného dotazníka u žiakov prvých ročníkov a jeho vyhodnotenie
- aktualizovať web stránku výchovného poradenstva na školský rok 2017/2018 a dopĺňať ju o aktuality
OKTÓBER
- na rodičovských schôdzach informovať rodičov 4. roč. o vysokých školách a možnostiach štúdia na vysokých školách
- aktuálne odpovedať na otázky žiakov týkajúce sa problémov v učení a vzdelávaní
- individuálne konzultácie so žiakmi, ich rodičmi a v prípade potreby informovať členov pedagogického zboru o špecifických potrebách prístupu k problémovým žiakom
- v spolupráci s psychológom z CPPP a P uskutočniť besedy pre žiakov 1.roč. „Ako sa učiť“ a „Vzťahy v triede“
- spolupracovať pri realizácii celoslovenskej kampani Dňa nezábudiek organizovanej Ligou za duševné zdravie SR
- v rámci Národného programu boja proti obchodovaniu s ľuďmi na roky 2015-2018 zrealizovať pre žiakov končiacich ročníkov besedu s vyškoleným psychológom z CPPP a P o rizikách práce v zahraničí a prevencii pred neľudským zaobchádzaním s otrockou prácou
NOVEMBER
- priebežne pokračovať v dlhodobých aktivitách z predchádzajúcich mesiacov
- štvrťročná klasifikácia – prerokovať problémy s triednymi učiteľmi, prípadne rodičov
- zrealizovať testy profesijnej orientácie pre žiakov končiacich maturitných tried
- zrealizovať Deň remesiel
DECEMBER
- konzultácie so študentmi maturitného ročníka, ktorí sa hlásia na VŠ s talentovanými prijímacími skúškami
- vyhodnotenie testov profesijnej orientácie
- 1.12. – Svetový deň boja proti AIDS/HIV – v zmysle úloh Národného programu prevencie HIV/AIDS realizovať prevenciu HIV/AIDS v súlade so schválenými učebnými osnovami, uskutočniť besedu pre žiakov 3. ročníkov s psychológom, resp. lekárom, v rámci možností sa zapojiť do celoslovenskej kampane Červené stužky – www.cervenestuzky.sk
- konzultačný servis a riešenie aktuálnych problémov
JANUÁR
- uvedenie tlačiva prihlášky na VŠ a aktualizovať ju pre akademický rok 2017/2018 na nástenke VP a web stránke školy
- uskutočniť konzultácie v 4. ročníkoch o vyplňovaní prihlášok na VŠ
- vyhotoviť nástenky VP s informáciami o možnosti štúdia na VŠ v akademickom roku 2018/2019
- pomoc a poradenstvo pri výbere vysokoškolského štúdia
- monitorovanie situácie v jednotlivých triedach (v spolupráci s vyučujúcimi, triednymi profesormi a študentmi) v súvislosti so zvýšeným stresom pred polrokom a riešenie problémov
FEBRUÁR
- pozvať psychológa alebo iného odborníka za účelom uskutočnenia besedy pre žiakov druhého ročníka na tému „Záškoláctvo, krádež a šikanovanie“
- zabezpečiť psychologické poradenské služby pre žiakov s nedostatočným prospechom vo viacerých predmetoch po polročnej klasifikácii a pre žiakov s vysokou absenciou
- pomoc a poradenstvo pri vyplňovaní prihlášok
- priebežne spracovávať prihlášky na vysoké školy a viesť ich evidenciu
- informovať rodičov žiakov deviatych ročníkov ZŠ v okrese Vranov nad Topľou i ďalších okresov Prešovského samosprávneho kraja o učebných a študijných odboroch otváraných na našej škole v školskom roku 2018/2019
- konzultačný servis a riešenie aktuálnych problémov
MAREC
- sledovať evidenciu talentovaných žiakov a žiakov ktorí sa zúčastňujú súťaži (SOČ, olympiád)
- sledovanie zlyhávajúcich žiakov, individuálne pohovory, zabezpečenie pomoci zo strany VP, učiteľov a majstrov
- aktualizácia web stránky a nástenných novín VP
- zabezpečiť besedu s pracovníčkou CPPP a P pre všetky dievčatá – „Nenásilne vo vzťahu“
APRÍL
- s vedením školy podieľať sa na príprave a realizácii prijímacieho konania
- zabezpečiť besedu s pracovníkmi Úradu práce vo Vranove nad Topľou pre žiakov tried končiacich ročníkov k prevencii nezamestnanosti - Regionálny trh práce, umiestniteľnosť absolventov SŠ, pracovno - právne vzťahy, evidencia na úrade práce a EURES
- uskutočniť besedu v spolupráci s orgánmi činnými v trestnom konaní na tému "Boj proti rasizmu, diskriminácii, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie“ alebo Cesta k tolerancii – 3. ročník. Uvedenej problematike venovať maximálnu pozornosť aj v predmetoch občianska náuka a etická výchova.
MÁJ
- informovať pedagogických pracovníkov na klasifikačnej porade o počte žiakov prihlásených na VŠ
- aktualizovať nástenné noviny VP aj web stránku o aktualitách výchovného poradenstva
- so žiakmi tretích ročníkov zrealizovať besedu s lekárom z oblasti sexuálnej výchovy na ochranu a prevenciu pred sexuálnym zneužitím
- realizácia dotazníka žiakmi všetkých tried na tému Klíma školy, jeho vyhodnotenie a prijatie opatrení na základe výsledkov
JÚN
- sprostredkovanie rôznych mládežníckych aktivít počas prázdnin žiakom, ktorí majú záujem o brigádu, alebo štúdium jazyka (aktualizácia nástenných novín)
- zhodnotiť a vypracovať vyhodnotenie celoročnej činnosti výchovného poradenstva a oboznámiť s ňou pedagogických pracovníkov
Počas celého školského roka hlavný dôraz bude kladený na konzultácie s :
- triednymi učiteľmi pri hľadaní a odstraňovaní problémov v triednych kolektívoch
- rodičmi žiakov, ktorí majú problémy s prospechom a so správaním
- žiakmi so ŠVVP a vyučujúcimi týchto žiakov
Plán práce je otvorený a v priebehu školského roka sa môže doplniť o ponúkané alebo žiadané akcie. Konzultačné hodiny pre žiakov, rodičov a pedagogických pracovníkov boli aktualizované podľa rozvrhu na začiatku školského roka.
Vo Vranove nad Topľou, dňa 30..08.2017
Vypracoval: Ing. Mioslav Vaterka
Schválil RŠ: Ing. Igor Šesták
2014 -2015
- Plán práce VP pre školský rok 2014/2015
Náplň práce výchovného poradcu je stanovená zákonom č. 317/2009 z 24. júna 2009 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
Výchovné poradenstvo bude najmä:
- zabezpečovať komplexný poradenský servis (informačnú a poradenskú činnosť pre pedagogických pracovníkov, rodičov a žiakov, diagnostickú činnosť pre žiakov
- monitorovať výchovno-vzdelávacie problémy žiakov
- poskytovať pomoc pri riešení otázok osobnostného, sociálneho a vzdelávacieho vývinu (pedagógom a rodičom detí s vývinovými poruchami učenia, pedagógom a rodičom detí s poruchami správania, pri voľbe štúdia a povolania - profesijnej orientácii)
- venovať osobitnú pozornosť žiakom z prostredia ohrozeného sociálnou patológiou (delikvencia, šikanovanie, kriminalita, podporovať u žiakov rozvoj sebaúcty a úcty k druhým prostredníctvom rozvíjania komunikácie, sebapoznania, sebaúcty a sebaovládania, ktoré pokladáme za jeden z predpokladov uplatňovania ľudských práv; realizácia aktivít, organizovanie besied, prieskumná činnosť)
- žiakom a ich zákonným zástupcom poskytovať preventívno-výchovné konzultácie
- informovať žiakov, ich rodičov, príp. zák. zástupcov o činnosti preventívnych a iných odborných zariadení, o možnostiach využitia ich odborných služieb.
Trvalé úlohy zabezpečované počas celého školského roka :
- zvyšovanie profesijných kompetencií výchovného poradcu účasťou na vzdelávaniach, seminároch a konferenciách, národných projektoch a pod.
- vedenie kabinetu výchovného poradenstva (dokumentácia, právne normy k výchovnému poradenstvu, metodické, informačné a propagačné materiály, príručky, odborná literatúra),
- oboznámenie študentov a rodičov prvého ročníka s formou a organizáciou práce výchovného poradcu, venovať im väčšiu pozornosť – (adaptácia na nový kolektív a prostredie, otázky učenia),
- vypracovanie evidencie problémových, nadaných žiakov, žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v spolupráci s triednymi učiteľmi, používanie kompenzačných pomôcok vo vyučovacom procese u týchto žiakov (notebook, tablet, kalkulačka, gramatické tabuľky), pri hodnotení a klasifikácii žiakov so zdravotným znevýhodnením dodržiavať ustanovenie §55 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z., zásady podľa prílohy č. 2 metodického pokynu č.22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy, a vychádzať z odporúčaní príslušného poradenského zariadenia pre konkrétneho žiaka a príslušného vzdelávacieho programu pre žiaka so zdravotným znevýhodnením,
- vykonávať prieskumnú činnosť a jej vyhodnotenie – dotazníky a iné metódy v spolupráci s triednymi učiteľmi a psychológmi,
- spolupráca s koordinátorom drogovej prevencie proti vzniku sociálne patologických javov v škole,
- vykonávanie konzultačnej činnosti pre žiakov a ich zákonných zástupcov s cieľom napomáhať žiakovi pri riešení osobného, osobnostného, vzdelávacieho a profesijného vývinu a orientácie. V závažnejších prípadoch spolupracovať s CPPP a P,
- poskytovanie aktualít z oblasti výchovného poradenstva na nástenke VP a web stránky školy,
- v kariérnom poradenstve naučiť žiakov používať internetový program „Sprievodca svetom povolaní“ a aj iné vhodné poradenské a informačné služby,
- V zmysle úloh Národného programu prevencie HIV/AIDS na roky 2011 – 2013 realizovať prevenciu HIV/AIDS v súlade so schválenými učebnými osnovami, uskutočniť besedu s psychológom, resp. lekárom a v rámci možností sa zapojiť do celoslovenskej kampane Červene stužky – www.cervenestuzky.sk,
- V rámci Národného programu boja proti obchodovaniu s ľuďmi na roky 2011 – 2014 zrealizovať pre žiakov tried končiacich ročníkov besedu s vyškoleným psychológom z centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie o rizikách práce v zahraničí a prevencii pred neľudským zaobchádzaním a otrockou prácou.
- spolupracovať s Rómskym vzdelávacím i informačným, poradenským a konzultačným centrom ROCEPO s cieľom odborno-metodickej pomoci v oblasti výchovy a vzdelávania rómskych žiakov a žiakov zo SZP,
- dôsledne uplatňovať zákaz všetkých foriem diskriminácie a segregácie. Eliminovať nežiaduce javy, akými sú priestorové, organizačné, fyzické a symbolické vylúčenie alebo oddelenie rómskych žiakov v dôsledku ich etnickej príslušnosti od ostatných žiakov. Dôsledne riešiť problémy žiakov pochádzajúcich z marginalizovaných skupín, ktoré komplikujú proces ich prijímania do bežných škôl a školských zariadení, zaraďovania do bežných tried a následný výchovno-vzdelávací proces. Vytvárať vhodné podmienky na ich vzdelávanie v školách a triedach spolu s majoritnou populáciou,
- v súlade s odporúčaním Rady Európy č. 16/2001 o ochrane detí pred sexuálnym zneužívaním uskutočniť primerané opatrenia na ochranu a prevenciu pred sexuálnym zneužívaním, zabezpečiť pre žiakov III. ročníkov besedu s lekárom z oblasti sexuálnej výchovy,
- uskutočniť besedu v spolupráci s orgánmi činnými v trestnom konaní na tému "Boj proti rasizmu, diskriminácii, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie“,
- sledovať a zabezpečovať aktívnu ochranu žiakov pred záškoláctvom, agresívnymi prejavmi, násilím, šikanovaním, fyzickým a psychickým týraním, delikvenciou, zneužívaním návykových látok, sexuálnym zneužívaním,
- osobitnú pozornosť venovať žiakom s poruchami správania, pri vzdelávaní žiakov s poruchami správania zamerať sa na postupy podľa Metodicko - informatívneho materiálu „Žiak s poruchami správania v základnej a strednej škole“, ktorý schválilo MŠVVaŠ SR dňa 10. apríla 2013 pod č. 2013-3982/16490:4 – 914 s účinnosťou od 1. septembra 2013,
- naďalej skvalitňovať propagáciu školy a informovanie základných škôl okresu Vranov nad Topľou a ďalších okresov Prešovského samosprávneho kraja o učebných a študijných odboroch otváraných v školskom roku 2015/2016 s cieľom získať dostatočný počet žiakov základných škôl pre štúdium v jednotlivých odboroch a zvýšiť kvalitatívnu úroveň prijímaných žiakov,
- podieľať sa pri organizovaní Dňa remesiel a uskutočniť prezentáciu možností využitia informačných technológií a internetu v podmienkach školy a výrobnej činnosti v oblasti poskytovaných vzdelávacích programov školy.
- napomáhať a prispievať pri optimalizácii a humanizácii procesu výchovy a vzdelávania, vytváraní zdravej sociálnej klímy a interpersonálnych vzťahov v školskom prostredí,
- pomáhať triednym učiteľom a ostatným učiteľom riešiť konfliktné alebo iné mimoriadne situácie v triede,
- V spolupráci s úradom práce sociálnych vecí a rodiny a komunitnými centrami prijímať opatrenia na zlepšenie dochádzky, správania a vzdelávacích výsledkov rómskych žiakov a pri výchove a vzdelávaní týchto žiakov vytvárať vhodné individuálne podmienky.
Aktivity podľa ročníkov:
1. ročník
spoznávanie žiakov, pomoc pri adaptácii – riešenie problémov vyplývajúcich z prechodu na iný typ školy
oboznámenie žiakov s náplňou práce výchovného poradcu
skupinové aktivity na tému „Vzťahy v triede“ a „Ako sa učiť“
poradenstvo pre rodičov pri vzdelávacích ťažkostiach detí
2. ročník
poradenstvo zamerané na pomoc pri optimalizácii osobnostného vývinu
poradenstvo pri aktuálnych krízových situáciách – konflikty so spolužiakmi, zmeny v rodine – rozvod, zmeny zdravotného stavu
beseda na tému: Záškoláctvo, krádež a šikanovanie – Mgr. Zuzana Gojdová – príslušníčka Policajného zboru vo Vranove nad Topľou
3. ročník
svetový deň boja proti AIDS/HIV – beseda s pracovníkmi Regionálneho úradu verejného zdravotníctva
skupinové aktivity – Boj proti rasizmu – Mgr. Igor Pižont – príslušník Policajného zboru vo Vranove nad Topľou
sexuálna výchova na ochranu a prevenciu pred sexuálnym zneužívaním – beseda s lekárom
poradenstvo pri riešení osobnostných problémov, problémov vo vzťahu žiak – žiak, žiak – učiteľ, dieťa – rodič
skupinové aktivity “Riziká práce v zahraničí“
4. ročník/ končiace ročníky
využitie počítačového programu „Sprievodca svetom práce“
beseda s pracovníkmi úradu práce – Regionálny trh práce a EURES
testy profesijnej orientácie a ich vyhodnotenia – PhDr. Mrážiková
pomoc pri vyplňovaní prihlášok na VŠ
beseda s vyškoleným psychológom z centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie o rizikách práce v zahraničí a prevencii pred neľudským zaobchádzaním a otrockou prácou.
Terminované úlohy výchovného poradcu:
SEPTEMBER
- vypracovať plán práce výchovného poradcu
- vyhodnotenie úspešnosti prijatia absolventov v školskom roku 2013/2014 na VŠ
- informovať študentov 1. ročníka a ich zákonných zástupcov o poslaní a úlohách výchovného poradcu - vstupy do tried
- v spolupráci s triednymi učiteľmi vypracovať agendu žiakov problémových, nadaných žiakov a žiakov so špeciálnymi výchovno–vzdelávacími potrebami a informovať o klasifikácií týchto žiakov jednotlivých vyučujúcich
- dohodnúť spoluprácu s prednášateľmi zabezpečujúcimi prednášky a besedy
- realizácia vstupného dotazníka u žiakov prvých ročníkov a jeho vyhodnotenie
- aktualizovať web stránku výchovného poradenstva na školský rok 2014/2015 a dopĺňať ju o aktuality
OKTÓBER
- na rodičovských schôdzach informovať rodičov 4. roč. o vysokých školách a možnostiach štúdia na vysokých školách
- aktuálne odpovedať na otázky žiakov týkajúce sa problémov v učení a vzdelávaní
- individuálne konzultácie so žiakmi, ich rodičmi a v prípade potreby informovať členov pedagogického zboru o špecifických potrebách prístupu k problémovým žiakom
- v spolupráci s psychológom z CPPP a P uskutočniť besedy pre žiakov 1.roč. „Ako sa učiť“ a „Vzťahy v triede“
- spolupracovať pri realizácii celoslovenskej kampani Dňa nezábudiek organizovanej Ligou za duševné zdravie SR
- v rámci Národného programu boja proti obchodovaniu s ľuďmi na roky 2011-2014 zrealizovať pre žiakov končiacich ročníkov besedu s vyškoleným psychológom z CPPP a P o rizikách práce v zahraničí a prevencii pred neľudským zaobchádzaním s otrockou prácou
NOVEMBER
- priebežne pokračovať v dlhodobých aktivitách z predchádzajúcich mesiacov
- štvrťročná klasifikácia – prerokovať problémy s triednymi učiteľmi, prípadne rodičov
- zrealizovať testy profesijnej orientácie s PhDr. Mrážikovou pre žiakov končiacich maturitných tried
- zrealizovať Deň remesiel
DECEMBER
- konzultácie so študentmi maturitného ročníka, ktorí sa hlásia na VŠ s talentovanými prijímacími skúškami
- vyhodnotenie testov profesijnej orientácie
- 1.12. – Svetový deň boja proti AIDS/HIV – v zmysle úloh Národného programu prevencie HIV/AIDS realizovať prevenciu HIV/AIDS v súlade so schválenými učebnými osnovami, uskutočniť besedu pre žiakov 3. ročníkov s psychológom, resp. lekárom, v rámci možností sa zapojiť do celoslovenskej kampane Červené stužky – www.cervenestuzky.sk
- konzultačný servis a riešenie aktuálnych problémov
JANUÁR
- uvedenie tlačiva prihlášky na VŠ a aktualizovať ju pre akademický rok 2015/2016 na nástenke VP a web stránke školy
- uskutočniť konzultácie v 4. ročníkoch o vyplňovaní prihlášok na VŠ
- vyhotoviť nástenky VP s informáciami o možnosti štúdia na VŠ v akademickom roku 2015/2016
- pomoc a poradenstvo pri výbere vysokoškolského štúdia
- monitorovanie situácie v jednotlivých triedach (v spolupráci s vyučujúcimi, triednymi profesormi a študentmi) v súvislosti so zvýšeným stresom pred polrokom a riešenie problémov
FEBRUÁR
- pozvať psychológa alebo iného odborníka za účelom uskutočnenia besedy pre žiakov druhého ročníka na tému „Záškoláctvo, krádež a šikanovanie“
- zabezpečiť psychologické poradenské služby pre žiakov s nedostatočným prospechom vo viacerých predmetoch po polročnej klasifikácii a pre žiakov s vysokou absenciou
- pomoc a poradenstvo pri vyplňovaní prihlášok
- priebežne spracovávať prihlášky na vysoké školy a viesť ich evidenciu
- informovať rodičov žiakov deviatych ročníkov ZŠ v okrese Vranov nad Topľou i ďalších okresov Prešovského samosprávneho kraja o učebných a študijných odboroch otváraných na našej škole v školskom roku 2015/2016
- konzultačný servis a riešenie aktuálnych problémov
MAREC
- sledovať evidenciu talentovaných žiakov a žiakov ktorí sa zúčastňujú súťaži (SOČ, olympiád)
- sledovanie zlyhávajúcich žiakov, individuálne pohovory, zabezpečenie pomoci zo strany VP, učiteľov a majstrov
- aktualizácia web stránky a nástenných novín VP
- zabezpečiť besedu s pracovníčkou CPPP a P pre všetky dievčatá – „Nenásilne vo vzťahu“
APRÍL
- s vedením školy podieľať sa na príprave a realizácii prijímacieho konania
- zabezpečiť besedu s pracovníkmi Úradu práce vo Vranove nad Topľou pre žiakov tried končiacich ročníkov k prevencii nezamestnanosti - Regionálny trh práce, umiestniteľnosť absolventov SŠ, pracovno - právne vzťahy, evidencia na úrade práce a EURES
- uskutočniť besedu v spolupráci s orgánmi činnými v trestnom konaní na tému "Boj proti rasizmu, diskriminácii, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie“ alebo Cesta k tolerancii – 3. ročník. Uvedenej problematike venovať maximálnu pozornosť aj v predmetoch občianska náuka a etická výchova.
MÁJ
- informovať pedagogických pracovníkov na klasifikačnej porade o počte žiakov prihlásených na VŠ
- aktualizovať nástenné noviny VP aj web stránku o aktualitách výchovného poradenstva
- so žiakmi tretích ročníkov zrealizovať besedu s lekárom z oblasti sexuálnej výchovy na ochranu a prevenciu pred sexuálnym zneužitím
- realizácia dotazníka žiakmi všetkých tried na tému Klíma školy, jeho vyhodnotenie a prijatie opatrení na základe výsledkov
JÚN
- sprostredkovanie rôznych mládežníckych aktivít počas prázdnin žiakom, ktorí majú záujem o brigádu, alebo štúdium jazyka (aktualizácia nástenných novín)
- zhodnotiť a vypracovať vyhodnotenie celoročnej činnosti výchovného poradenstva a oboznámiť s ňou pedagogických pracovníkov
Počas celého školského roka hlavný dôraz bude kladený na konzultácie s :
- triednymi učiteľmi pri hľadaní a odstraňovaní problémov v triednych kolektívoch
- rodičmi žiakov, ktorí majú problémy s prospechom a so správaním
- žiakmi so ŠVVP a vyučujúcimi týchto žiakov
Plán práce je otvorený a v priebehu školského roka sa môže doplniť o ponúkané alebo žiadané akcie. Konzultačné hodiny pre žiakov, rodičov a pedagogických pracovníkov boli aktualizované podľa rozvrhu na začiatku školského roka.
Vo Vranove nad Topľou, dňa 30..08.2014
Vypracovala: PaedDr. Jana Kováčová