Ročné správy

Správa o činnosti úseku výchovného poradenstva

za školský rok 2016/2017

 

 

Činnosť na úseku výchovného poradenstva vychádzala z plánu práce výchovného poradcu aj z plánu práce školy. Jednotlivé úlohy výchovného poradenstva boli plnené priebežne.

V mesiaci september bol vypracovaný plán práce výchovného poradcu s určením konzultačných hodín.

Podieľali sme sa na príprave a organizácii osláv 40-teho výročia školy v termíne 18.11.2016, Dňa otvorených dverí 2.12.2016, a Dňa remesiel 24.2.2017, ktoré boli určené pre žiakov základných škôl i širokú verejnosť.

Individuálne pohovory so žiakmi sa uskutočňovali  priebežne, na návrhy triednych učiteľov, ale aj vyučujúcich, ktorí mali na hodinách problémy s konkrétnymi žiakmi.

V 1. ročníku boli realizované pohovory:  I.A – 1 žiak,  I.M – 1 žiak, I.G - 1 žiak

v 2. ročníku boli realizované pohovory:  II.A – 2 žiaci, II.M – 4 žiaci

v 3. ročníku:  III.G – 1 žiak,

vo 4. ročníku: neboli realizované žiadne pohovory.

Pohovory s rodičmi realizované neboli.

Najčastejšie riešené problémy pri individuálnych pohovoroch boli:

  1. Neospravedlnená absencia žiakov.
  2. Opakované neskoré príchody na vyučovacie hodiny a svojvoľné odchody z vyučovania aj za účelom fajčenia.
  3. Nevhodné správanie na vyučovaní voči pedagógom aj spolužiakom.
  4. Neprospievanie z niektorých predmetov.

Problematike vysokej absencie a záškoláctva je potrebné venovať zvýšenú pozornosť aj v budúcom školskom roku.

Do školy prichádzalo množstvo materiálov z VŠ, s ktorými boli  žiaci oboznamovaní prostredníctvom nástenných novín výchovného poradenstva.  Žiaci mali možnosť využívať informácie o VŠ aj prostredníctvom internetu a jeho stránky www.portalvs.sk. Rady a informácie pri vypisovaní prihlášok na VŠ sa podali 10 žiakom (8 žiakov z triedy IV.M a 2 žiaci z IV.A triedy). Väčšina z nich prejavila záujem o vysoké školy technického zamerania. 7.11.2016 sa žiaci druhého, tretieho aj štvrtého ročníka z odboru mechanik počítačových sietí zúčastnili na Dni otvorených dverí na TUKE v Košiciach.

Dňa 7.09.2016 našu školu navštívili pracovníci Mendelovej univerzity v Brne, ktorí informovali žiakov IV.A a IV.M o možnostiach štúdia na tejto univerzite i podmienkach prijatia na túto školu.

Pripravené pre žiakov boli aj nástenné noviny k maturitným skúškam počas aktuálneho obdobia.

V spolupráci s pracovníčkou CPPPaP Mgr. Janou Lutašovou –Husťákovou  sa uskutočníli pre žiakov skupinové aktivity „Ako sa správne učiť“ (5.10.2016) – zúčastnili sa žiaci prvého ročníka, „Drogy a závislosti“ (8.11.2017) – pre žiakov druhého ročníka, „Manželstvo a rodičovstvo“ (15.12.2017) – pre žiakov štvrtého ročníka.

11.11.2017 bola pre žiakov III.G triedy, IV.M a IV.A  realizovaná beseda s pracovníkmi ÚPSVaR z Vranova nad Topľou na tému „Trh práce a možnosti uplatnenia sa v regióne po skončení SŠ“. Besedu viedol pán Ing. Vagaský.

 

Dôležitou úlohou výchovného poradenstva bola aj propagácia školy. Navštívili sme všetky základné školy vo Vranovskom okrese a informovali sme žiakov končiacich ZŠ o študijných a učebných odboroch a možnostiach štúdia na našej škole. Kvôli osobnej komunikácii s rodičmi žiakov 9. ročníka sme navštívili aj 6 rodičovských združení. Z úseku teoretického vyučovania sa okrem výchovného poradcu podieľal na náboroch aj Ing. Gajdoš, Ing. Pavol a riaditeľ školy Ing. Šesták. Propagáciu a nábory sme uskutočňovali v spolupráci s úsekom odbornej výchovy, najmä Ing. Kokindom, Bc. Kolesárom, Ing. Mašlankom. Na úseku odbornej výchovy sa uskutočnili aj ukážky praktických činností a remesiel, ktoré si žiaci 8. a 9. ročníka mohli aj vlastnoručne vyskúšať, na týchto akciách sme privítali ZŠ z Parchovan a ZŠ Juh z Vranova. 

Pre žiakov prvých ročníkov (77 žiakov) boli pripravené na začiatku školského roka vstupné dotazníky, na konci roka prostredníctvom dotazníkov s názvom KLÍMA  ŠKOLY hodnotili svoje dojmy a pocity z atmosféry a fungovania školy a triedneho kolektívu. Na základe výsledkov môžeme konštatovať, že dve tretiny žiakov je spokojných, že sú súčasťou tejto školy, 7 žiakov by si radšej vybralo inú školu, ostatným je to jedno. Žiaci sa vo väčšine chcú podieľať na aktivitách školy a byť ich súčasťou. Žiaci sú spokojní s tým, že na hodinách môžu prejaviť svoj názor, na väčšine predmetov sa využíva dataprojektor, internet a interaktívna technika. Žiaci by na škole privítali veľmi radi viac dievčat a väčší rozsah wi-fi, menej písomiek na niektorých predmetoch a 7 žiaci navrhujú zmenu názvu školy. Väčšina žiakov z odboru mechanik počítačových sietí túži po lepších počítačoch a nových metlách (asi na odbornom výcviku)... Aby sa im lepšie učilo a cítili sa v škole lepšie chceli by „menej kričania“ počas vyučovania, pútavejší a voľnejší výklad učiva a viac náučných hier, a1ko aj teplejšie priestory v zime, viac aktivít a krúžkov. Samozrejme veľa žiakov sa nemôže zmieriť s absenciou fajčiarskeho kútika na škole... Až na jedného všetci žiaci poznajú webovú stránku školy a väčšine vyhovuje. Viac ako polovica žiakov nepozná školský vzdelávací program pre svoj odbor. Čo sa týka pedagogických pracovníkov, ktorí žiakom vyhovujú sú to najmä Ing. Pavol (15), Mgr. Hajduch (10), Ing. M. Mihalčin (6), Ing. Rada (5), Mgr. Virbová (5), Bc. Kolesár (4). Na opačnom póle obľúbenosti sa ocitli Ing. A. Mihalčin (10), Mgr. Hermanovská (8), M. Gočík (4). Rodičia našich prvákov majú ku škole v prevažnej väčšine kladný vzťah, tri štvrtiny rodičov sa o výsledky svojich detí zaujíma pravidelne, jedna štvrtina záujem prejaví len občas. Elektronickú žiacku knižku kontroluje polovica rodičov žiakov, druhá polovica nechce, prípadne nemá záujem a kontrolu prenecháva svojim deťom.

U žiakov prvých ročníkov boli zrealizované  vstupné dotazníky, ktoré vyplnilo spolu 72 prvákov začiatkom novembra 2016. Žiaci uviedli, že sa pre našu školu rozhodli najmä na základe záujmu o odbor, ktorý si pre štúdium vybrali a nemalú mieru v ich rozhodovaní hrali aj kamaráti. Vyslovili spokojnosť s tým, že sú žiakmi tejto školy, rovnako sa im páčilo aj školské prostredie a nemali problém prispôsobovať sa mu ani novým spolužiakom. Asi polovica (33) prvákov uviedla trému pred skúšaním na vyučovacích hodinách a viac ako polovici prvákov pri ich príprave na vyučovanie pomáhali rodičia, prípadne súrodenci.

V budúcnosti je potrebné ešte viac sa zamerať na propagáciu odborov a odborných praktických činností našej školy na verejnosti.

 

 

Vo Vranove nad Topľou 27.06.2017

výchovný poradca
Ing. Miroslav Vaterka